رهسپاریم با ولایت تاشهادت

وبلاگ شخصی مجتبی صداقت

رهسپاریم با ولایت تاشهادت

وبلاگ شخصی مجتبی صداقت

رهسپاریم با ولایت تاشهادت

اینجانب مجتبی صداقت متولد سال 1361 در شهر دارالعباده یزد، طلبه علوم دینی و دارای مدرک سطح دو از حوزه علمیه می باشم.

چرا با نمایش فیلم رستاخیز مخالفیم

جمعه, ۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۱۵ ب.ظ

بسم رب الحسین

جشنواره فجر امسال با اتفاقات عجیبی همراه بود. یکی از اتفاقات نمایش فیلم پرهزینه وجنجال برانگیز رستاخیز است که هفت جایزه از جشنواره را، به خصوص سیمرغ بهترین کارگردانی، به خود اختصاص داد. اما بعد از این اتفاق، انتقادات زیادی به این فیلم مخصوصا از طرف علما و هیئتی ها ومداحان انقلابی، شد که بسیار حائز اهمیت است. یکی از نکات مهم این فیلم، به نمایش درآوردن سیمای مبارک قمر بنی هاشم وبقیه فرزندان اهل بیت در این فیلم بود که انتقادات زیادی را از طرف علما و مراجع عظام تقلید در پی داشت.

بعد از این عکس العمل ها بود که وزیر فرهنگ وارشاد دولت تدبیر و امید، علی رغم موضعی که در سخنرانی خود در جشنواره فیلم فجر گرفته بود،که نشان دادن صورت بزرگان و اهل بیت ابتکار عملی از سوی کارگردان بوده و...، در جواب به انتقادات اعلام کرد: به کارگردان گفته ایم که صورت این بزرگواران را با هاله نور بپوشاند!

اما مسئله این است که آیا انتقاد علما ودلسوزان اسلام ونظام وتشیع، فقط به خاطر نشان دادن صورت اهل بیت(ع)، اعتراض کرده بودند که با یک بیانیه ویک هاله نور بتوان مهر تایید به این فیلم زد واذهان عمومی را آماده اکران آن نمود؟!

چند نکته مهم در ساخت وفیلمنامه ساخته آقای درویش است که باید به آن توجه نموده وبعد در مورد چگونگی برخورد ونقد این فیلم، تصمیم گرفت.

1- این فیلم بر محور شخصیت بکیر فرزند جناب حر ابن یزید ریاحی که علی الظاهر همراه پدرش در روز عاشورا به سپاه امام حسین (ع) پیوست ودر راه دفاع از حریم اهل بیت (ع) به شهادت رسید اما در این فیلم، راز و رمز حرکت این پدر وپسر که به عنوان اسوه های توبه وبازگشت از مسیر باطل به سوی حق، صدها سال است باعث توبه و انابه هزاران بلکه میلیون ها نفر شده اند، عشقی مجازی به یکی از خانم های لشکر امام حسین(ع) عنوان شده و این پسر به خاطر عشقش به آن خانم ، پدرش را مجبور به فرار از لشکر عمر سعد می کند!!!!!!

2- همانطور که در عکس های این فیلم آمده، منطقه پشت سر لشکر امام حسین (ع)، کوهستانی دیده شده وبه هردلیل این فضا کوهستانی دیده شده، درحالی که بیابان و صحرای نینوا ودشت کربلا عاری از هر گونه کوه وبلندی به این شکل می باشد!!!!!

3- در صحنه شهادت حضرت علی اصغر(ع)، بیش از پنجاه تیرانداز در حال تیر انداختن به سوی امام هستند ودر این میان یک تیر هم به قنداقه علی اصغر(ع) اصابت می کند و ایشان شهید می شود! دیگر خبری از حرمله و دستور عمرسعد علیهما اللعنه و تیر سه شعبه نیست!!!!

4- در شاه بیت این فیلم، قمر بنی هاشم(ع) در هنگام جنگ و در کشاکش مبارزه به ذهنش خطور می کند که باید برود واز نهر علقمه آب بیاورد!!! ودیگر خبری از اجازه گرفتن برای میدان ودستور امام مبنی بر آب آوردن برای اهل حرم نیست!!!!!!

وبسیاری از تحریفات دیگر که مجال بحث در مورد آن نیست. حال، برای من که افتخار روضه خوان بودن منبر وعظ داشتن، سالهاست مایه سربلندی است و می دانم که احترام مردم هم به روحانیت و رو ضه خوان ها هم به خاطر وصل بودن به این دستگاه می باشد، جای سوال است که چرا این موارد از عاشورا مورد تحریف قرار گرفته و بر روی آن پافشاری می شود؟!

قصه جناب حرّ بیانگر این نکته از این معنا بوده وهست که «ان الحسین مصباح الهدی وسفینه النجاه». و چون کشتی نجات امام حسین (ع)، اوسع و اسرع است حتی جناب حرّ که زمانی مورد نفرین امام(ع) هم قرار گرفته، می تواند در آخرین ساعات خود را به کشتی نجات رسانده و از غرق شدن در دریای خون پاکان نجات پیدا کند واین مطلب در حادثه عاشورا بسیار مهم و ظریف می باشد.

موضوع بیابانی بودن صحرای کربلا و بی آب وعلف بودن این منطقه با توجه به نزدیکی به فرات هم مسئله اصلی دیگری است که به خصوص در سالهای جدید بسیار به آن تاخته شده وشبهات بسیاری را پیرامون دشت کربلا و مسئله عطش امام(ع) و یاران و اهل بیتشان، مطرح شده است. اینکه نزدیکی با رودخانه فرات دلیل بر این شبهات بوده ومسئله عطش دروغ است در حالی که شوره زار بودن وسنگلاخی بودن آن قسمت از زمین کربلا و مسئله عطش، از امور مسلم عاشورا و کربلاست و از دلایل اصلی غربت امام حسین(ع) و ظلم بنی امیه وشقاوت عمرسعد ویارانش می باشد و کوهستانی نشان دادن این منطقه علی رغم دروغ بودن آن باعث می شود این شبهه و از این قبیل شبهات قوت می گیرد.

موضوع دیگر، داستان شهادت حضرت علی اصغر(ع) است که دلیل بسیار مهم بر حقانیت و مظلومیت امام حسین(ع) و شقاوت سپاه عمربن سعد می باشد. اینکه امام حسین برای جنگ به میدان نیامده، زره وکلاه خود از تن بیرون کرد، عمامه رسول الله بر تن نمود و از مردم برای طفل شیرخواره طلب آب نمود وطبق مقاتل، حضرت، شرایط را به گونه ای آماده کردند که کسی دست به قبضه شمشیر یا تیر و کمان نمی برد و آن قدر این صحنه برای عمر سعد گران شد که دستور داد حرمله تیر به حنجر شش ماهه بزند. اتفاقی که ارکان لشکر عمرسعد را به لرزه در آورد و بعد از هزار و قریب به چهارصد سال هنوز گواه حقانیت و غربت و مظلومیت سیدالشهداء(ع) می باشد.

وموضوع بسیار مهم این است که مسئله ولایت مداری قمر بنی هاشم، که به عنوان رکن رکین شیعه وضامن بقای آن می باشد و عباس(ع) را زبانزد خاص و عام نموده و در زیارت نامه هم به خاطر همین مسئله، لقب عبدصالح به ایشان اعطا شده است، در این فیلم، نادیده گرفته شده وتغییر کرده است.

حال باتوجه به همه این مسائل که گفته شد بخشی از همه تحریف هاست وب ا توجه به تاثیر فیلم و رسانه ها بخصوص رسانه های تصویری بر اعتقادات و مبانی فکری مخاطبین، آیا باز هم جای سکوت ومماشات باقی می ماند؟!

آیا جای سوال پیش نمی آید که چرا مسئولین وزارت ارشاد، اینچنین بر اکران این فیلم موهن تاکید و پافشاری کرده و از آن حمایت می کنند؟!

چرا با وجود همه ایراداتی که بر فیلمنامه و کارگردانی وحتی سطح پایین بودن بعضی از نقش آفرینی ها، که منتقدین فنی هم به آن وارد کرده اند،

وبا وجود فیلم های قوی وموثری مثل چ وشیار 143 که مورد تقدیر منتقدین و مخاطبین قرارگرفته بود، باز هم این فیلم رستاخیز احمدرضا درویش است که بیشترین جوایز را به خود اختصاص می دهد؟!!

چرا معاون سینمایی ارشاد، جناب آقای حجت الله ابویی دوره افتاده و حتی در عراق، می خواهد به خدمت آیت الله العظمی سیستانی(حفظه ا...) رفته واز ایشان تاییدیه ای برای فیلم رستاخیز بگیرد؟!!!

چرا کسی از درویش نمی پرسد هزینه بیش از ده میلیاردی این فیلم را از کجا وچه اشخاصی تامین کرده وبه طور واضح وبدون کلی گویی وفرافکنی جواب دهد؟!!!!!!

چرا اکثر عوامل این فیلم بخصوص تدوینگر و آهنگساز، باید از هالیوود که بزرگترین بنیاد فرهنگی صهیونیستی به حساب می آیند وسابقه دشمنی این بنیاد صهیونیستی با اسلام و تشیع بر هیچ کس پوشیده نیست، تامین شود؟!!

در آخر با ذکر این نکته که امام راحل و پیر و مراد ما فرمود: هر وقت دیدید استکبار جهانی ودشمنان برای شما صوت وکف زده وتشویق می کنند بدانید که در خطر بزرگی قرارگرفتید، از رییس جمهور محترم جناب حجت الاسلام والمسلمین روحانی که خود بزرگ شده پای سفره ابا عبدالله الحسین(ع) بوده و مسئولین و علما و دلسوزان اسلام وتشیع، انتظار می رود که با حضور به موقع و سریع و انقلابی خویش، جلوی این تهاجمات بی رحمانه، به اصول واعتقادات مردم را گرفته و از حیثیت دینی و انقلابی خویش وملت ایران دفاع کنند و اگر مسئولین رسیدگی نکنند، مطمئنا آتش خشم مقدس مردم وشیعیان دامن دست اندر کاران این فیلم را خواهد گرفت.   یاحسین



نظرات  (۱)

نقد فیلم ، بابیان شیوا و رسا و بسیار آموزنده بود.
باتشکر از بصیرت شما.
التماس دعا
پاسخ:
ممنون وسپاسگزارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی